2012: Buget de călătorie

Zilele trecute citeam un articol cu iz alarmant, în care, vai mie, turiştii români preferă să sară peste masa de prânz, iar masa de seară şi-o împart cu copii. Bineînţeles, starea de alertă maximă era trasă de posesorii de restaurante care se văd nevoiţi să-şi regândească planurile de profit. Gândind din propria-mi perspectivă nu văd unde este marea uimire, pentru că exact aşa gândim şi noi în vacanţe:
micul dejun nu-l cumpărăm de la hotel pentru că mi se pare exagerat să dau 15€/25chf/persoană pentru o cafea şi un croissant cât mâncăm noi de dimineaţă, dar este bine-venit dacă este inclus în preţul camerei aşa cum se întâmplă în Norvegia. În general ne luăm cafeaua de dimineaţă la Starbucks, Balzac,  sau alte cafenele cochete întâlnite în drumul spre primul obiectiv al zilei.
prânzul este ceva uşor, cu care să nu pierdem 1-2 ore din lumina zilei aşteptând să vină comanda, preferabil din categoria „street food” adică pretzel, hot-dog, kebab, o salată sau o supă la o terasă dacă chiar ne este foame, dar ceva ce ştim că va fi servit rapid. O alternativă pentru mesele de prânz o reprezintă terasele muzeelor, unde simţi nevoia de o pauză după câteva etaje de mers în pas de melc şi nici durata mesei nu depăşeşte 45 de minute. În general la prânz nu luăm alcool şi nici mâncare mult prea serioasă mai ales dacă avem planuri „sălbatice” sau un traseu cu mulţi km în plan.
cina este întotdeauna la restaurant, în general fără desert, decât dacă ne atrage ceva din meniul prezentat însă întotdeauna cu alcool, fie el sub formă de aperitiv sau digestiv. Deşi mesele sunt destul de consistente şi ştim că nu-i prea sănătos să avem masa principală seara, fiind aproape întotdeauna la oarecare depărtare de hotel când servim cina avem parte şi de o plimbare destul de serioasă după masa de seară, chiar dacă uneori noaptea se prelungeşte cu vreo ieşire la bar.

Buget de călătorie 2012

De curiozitate pentru că tot am făcut bugetul pe luna viitoare şi tocmai am cumpărat biletele pentru ultimele două călătorii ale anului am făcut şi nişte calcule în ceea ce priveşte bugetul anual şi am realizat că 20% din veniturile noastre de anul acesta s-au dus pe călătorii. Abia aştept să prezint reprospectiva anului 2012, aşa cum am prezentat-o pe cea a lui 2011. Anul acesta am fost pe drumuri 74 de zile trecând prin 7 ţări şi vizitând peste 10 orăşele.

cheltuieli facute in calatoriile noastre din 2012

Acum îmi pare rău că n-am ţinut o evidenţă mai strictă a banilor cheltuiţi în călătorii dar din câte mi-am notat aproape 30% din bugetul de călătorie l-am cheltuit pe transport, majoritar pe biletele de avion, dar anul acesta am călătorit şi cu vaporul, trenul, diverse autobuze, am testat shuttle-urile pentru aeroport în Norvegia şi sunt mai ieftine decât taxiurile, care şi ele au tras destul de mult din bugetul nostru.

Pe locul doi au fost cumpărăturile făcute în călătoriile noastre şi aici intră cam orice de la haine, rucsaci, bocanci, echipament de munte necesar atunci când cele avute cu noi n-au făcut faţă provocărilor la care au fost supuse, anumite mărci de bere sau alte specialităţi pe care numai pe acolo le puteam găsi, electronice mult mai ieftine decât acasă la noi (cel puţin în SUA am cheltuit mare parte din buget numai în magazinul Apple), dar şi în Germania am descoperit că Sony este aproape la jumătate de preţ faţă de ce găsim noi în Geneva. În total am învestit în bunuri mai mult sau mai puţin durabile 24.6% din bugetul de călătorii.

Cazarea este foarte importantă pentru noi şi nu vrem neapărat lux la destinaţie, dar aş vrea să am camera curată, cu baie în cameră şi încălzire, eventual să fie într-o zona centrală sau uşor accesibilă chiar şi la ore mici în noapte. Aceste „pretenţii” ne-au mâncat 23% din buget, deşi am avut reduceri cam de fiecare dată şi am primit un voucher de 80€ ca bonus pentru fidelitate. Uneori, a călători mult are avantajele sale.
Cum spuneam la începutul acestui articol, avem aproape un ritual în ceea ce priveşte hrana şi nu strică din când în când să facem şi turism culinar, mai ales când specialităţile zonei sunt exact pe gusturile noastre. Anul acesta am învestit 11.4% din buget în mâncare sau specialităţi perisabile şi nondurabile locale.

Activităţile locale gen excursii în regiune, urcat cu telecabina, intrările în parcurile de distracţii, accesul in barurile de gheaţă şi alte distracţii de încercat în vacanţe au reprezentat cam 6.5% din buget.

Surpriza analizei mele a reprezentat-o ultima categorie de cheltuieli, cea legată de activităţile culturale ale călătoriilor noastre: muzee, spectacole, expoziţii, filme, care abia dacă a atins 5%. Comparativ cu restul cheltuielilor pare foarte puţin şi mă gândesc că poate e din cauză că genul ăsta de cheltuială este în general mai ieftină sau de fapt nu suntem atât de culţi pe cât ne credem?

Autor: Kadia

Ceea ce descoperi tu de capul tau este mult mai interesant decât ceea ce descoperă altcineva pentru tine – este ca diferența dintre o căsătorie din dragoste și una aranjată.

57 de gânduri

1. Pai fiindca „cevaurile”, aproape toate costa de 10 ori mai mult decat un muzeu. Cat e un muzeu? 10-15€? Asta cand nu e gratuit :D. O masa la restaurant e 100-150€

1. hai ca n-am mers numai la muzeuri gratuite, desi recunosc multe erau, iar biletele la spectacole-concerte-filme sunt destul de scumpe, dar nu se compara cu restul cheltuielilor. Ma „dreg” cumva singura gandindu-ma ca am facut cultura cu banii de prin buzunare si la astia n-am tinut o socoteala stricta, e usor cand avem cheltuielile pe VISA ca acolo scrie negru pe alb.

1. Pai atunci print pdf-urile cu cheltuielile de la vise. Desi uneori nu sunt scrise precis iar alte cumparaturi au fost facute cu cash…

2. exact de asta ma plangeam si eu mai sus. Ce aveam trecut pe Vise sunt deja in tabele si au stat la baza analizei, ce am cheltuit cash, doar daca am notat pe undeva am luat in seama altfel nu i-am considerat decat la bugetul total din veniturile noastre.

1. haha, simpatică încheierea 🙂

Într-adevăr, transportul şi cazarea rămân cele mai scumpe, indiferent ce ai face, de ce reduceri beneficiezi, tot plăteşti mai mult faţă de orice altceva.
    Este foarte fain că vă luaţi tot felul de lucruri când călătoriţi, eu nu prea fac asta, doar câte un suvenir, ce mi pare interesant. De fapt, nu prea mă dau în vânt după cumpărături nici când sunt acasă, chiar mă indispune să merg la shopping, dacă ai mai auzit aşa ceva 😀
    Despre mâncare, da, asta e cel mai uşor de sărit în călătorii… sincer, eu mai cumpăr şi din supermarket, fiind mult mai ieftin. Încerc însă şi specialităţi locale care nu sunt întotdeauna chiar ieftine. Dar nu le gust zi de zi, aşa că nu mă zgârcesc 🙂

1. Elvetia este foarte scumpa si atunci este chiar convenabil sa plecam in „turism de shopping”. Cum plecam aproape in fiecare luna pe undeva si multe dintre destinatii ne sunt foarte cunoscute (acolo unde avem conferintele anuale sau consideram noi ca e in curtea din spatele casei) facem liste de cumparaturi si cam stim ce ne trebuie si unde ar fi mai ieftin sa luam, mai ales daca sunt lucruri care nu sunt neaparat necesare, de exemplu iPadul nou este mult mai ieftin in Washington sau Sony in Berlin, unde mai pui ca avem si returnare de TVA. Atunci cand stim ca vrem sa facem genul asta de cumparatura aruncam cate-un ochi si prin ograda „vecinilor” pentru ca uneori iese mai ieftin sa cumperi 2-3 chestii mai scumpe plus transport si cazare decat sa le iei din Geneva.

1. De foarte multe ori distractia este decisa la fata locului sau avem 1-2 obiective principale si restul facem ce ne atrage atunci in functie de vreme, accesibilitate, dorinte.

1. Eu uneori calculez totul parca in prea amanunt. Caut toate locurile si chestiile faine de vazut si de incercat pe oriunde vreau sa mergem si cand ajungem acolo alergam ca nebunii zile intregi sa ajungem pe la toate :D.

1. Doar cand mergem prin locuri noi fac o lista cu dorinte, dar depinde foarte mult de destinatie. Probabil mai pierdem din vedere obiective turistice, dar in general cam vedem tot ce merita vazut din punctul nostru de vedere.

1. Am revenit 🙂 Calculele sunt aproximative, fiindca nu eram pregatit pt asa ceva in seara asta. Deci: 37 zile de vacanta in 2012 (pana acum), 4 tari vizitate (5 cu Romania), 12 orase. Cam 35% din veniturile noastre s-au dus pe calatorii (ingrozitor!!). Cheltuieli: transport-28%, mancare-19%, cazare-18%, distractii-15%, cumparaturi-12%, cultura-8%.

1. In mare sunt similare, doar cumparaturi-mancare par diferite 🙂 Transportul este cel care necesita cea mai mare investitie. Mi se pare cumva ciudat, m-as fi asteptat sa cheltuim mai mult pe cazare. Ma intreb daca calatoriile cu masina proprie sunt mai ieftine, insa trebuie sa iei in considerare oboseala soferului, plus locuri de parcare si alte cheltuieli conexe.

1. 🙂 da, cred ca e mai ieftin cu masina.. problema este urmatoarea: de ce sa iti petreci timpul conducand cand poti sa faci orice altceva mai bun?

2. exact! In plus tot efortul ar cadea pe Vlad pentru ca eu nu m-am nevoit sa-nvat 😦
            In plus, desi ne tenteaza uneori pentru ca in anumite privinte iti da o oarecare libertate de miscare, mie imi lasa impresia ca vad lucrurile dintr-o cutie, intr-o bula de timp. Atunci cand mergi cu mijloacele locale simti altfel un loc… si ajungi sa ajungi sa vorbesti cu un mos care nu intelege boaba din ce spun si nici eu din ce spune el, dar tot il ajut sa-si desprinda haina innodata :)))))

2. Ce articol interesant, felicitari! Mi se pare super sa vad cum gestioneaza altii bugetul de calatorie. Si daca ma gandesc bine, Elvetia mi-a mancat si mie o bucata serioasa din salariu. Dar ce mult mi-a placut pe malul lacului Leman…

1. Da, Geneva este foarte scumpa. Intr-un fel e bine pentru ca oriunde m-as duce mi se pare mult mai ieftin ca „acasa” :)))
      Leman este asa de mare si imi place ca este impartit intre Franta si Elvetia, presarat de orasele foarte frumoase. Ai fost cumva la plimbare cu vaporasul pe lac? Este „must do” in Geneva, mai ales cu o scurta vizita la Yvoire, dar vara cand sunt deschise toate magazinasele turistice. De fapt, nici nu stiu cum e iarna, ar putea fi interesant. Au o sera extraordinar de frumoasa.

1. Geneva e foarte scumpa, intr-adevar, dar e si splendida! Cred ca e orasul in care m-am simtit cel mai bine ever. Iar pe 2 ar fi Zurich 🙂 Ciudat, nu?

1. :)))) E foarte placut de locuit in Geneva. In Zurich am fost doar cateva zile sau chiar in vizite mai scurte. Ce mi se pare mie ciudat este ca e in aceeasi tara, desi oamenii sunt complet altfel si vorbesc complet alta limba.

3. Foarte interesantă analiză și stimulatoare. Am să urmăresc și eu în 2013 pe ce se duc banii în călătorii, deși la noi e mai greu, fiindcă detestăm cardurile și plătim cash peste tot.

1. Aceeasi problema o sa am si eu cu cheltuielile facute cu banii jos n-am urmarit cum sunt impartite, dar cele mai multe sunt necesitati de moment sau maruntisuri care nu pot fi cumparate cu cardurile.

4. eu sunt mult mai „frugala”. dc micul dejun e 3-4 euro la hostel de obicei il iau cand am chef (daca e inclus cu atat mai bine), dar in general am duc la magazinu din colt si iau iaurt si corn si am rezolvat problema; pranzul ma prinde la bantuit deci fie rod ceva ce luam la noi (uscatele cum le zic eu) sau mai inspre seara mergem la un local dragutel unde au si chestii vegetariene. Cina nu e …ca nu mananc seara in general. De obicei ma dotez cu fructe tot de la magazinu din colt (in Londra ma indragostisem de Tesco!) ; in toate excursiile cei mai putin bani s-au dus pe mancare.
    cazarea iar nu tb sa fie lux, de obicei stam la hostel in camera privata.

1. Cu Vlad al meu nu se poate pune problema sa sar peste mese. Si asa compromisul a fost facut in jurul pranzului, dupa multe argumente si cateva „alergaturi” aranjate special dupa-amiaza dupa o masa cam copioasa 😀

1. Eu nu-mi risc urechile decat daca n-am ce face 😦 Vlad al meu devine nervos si critic cand ii e foame, brusc are pareri acide pe care si le sustine cu voce tare unde si cand nu trebuie incat iti vine sa pleci de oriunde ai fi ca sa potolesti vocea ratiunii hamesite :)))

1. Asa fac eu cand sunt ft obosita. Plus ca devin nitel paranoia si am impresia ca SIGUR nu mai gasesc drumul bun. Atunci imi zice Alex : „iubita, hai la hotel si dormi” :))))))

2. :)))))))) Ne-am pierdut de cateva ori dar nu cred ca ne-am panicat ca nu mai gasim drumul cel bun. Eu zic ca am ajuns sa vedem un oras atunci cand nu mai avem nevoie de harta pentru a ajunge la o anumita destinatie. Dupa 1-2 zile cunoastem centrul suficient de bine cat sa ne putem pierde in voie pe strazi, dar sunt unele orase tare intortochiate unde si dupa 5 zile am nevoie de harta ca sa ajung inapoi la hotel.

1. :))))))) Sa le fac pe hartie nu-i nicio scofala, problema este sa rezist ochisorilor mari, tristi si rugatori cand au vazut ceva extraordinar, care trebuie neaparat avut sau testat…

5. Pentru mine mâncarea este o experienţă importantă când merg undeva în vacanţă, chiar dacă asta înseamnă să pierd 2-3 ore din zi la un restaurant sau o cafenea şi să-i aloc o parte semnificativă din buget :D. De obicei încerc să găsesc locuri cât mai puţin turistice, chiar dacă nu au neapărat preparate tradiţionale. Prefer să dau mai mulţi bani pe mâncare decât să cumpăr cine ştie ce suveniruri inutile.

1. Exact asa crede si Vlad, conteaza sa te simti bine. Suveniruri nici noi nu cumparam, dar nu neg facem de fapt foarte multe cumparaturi in vacante. Incerc sa implementez un stil de calatorie de „week-end” doar cu rucsacii in spate insa intotdeauna ne intoarcem „mai grei” decat la plecare.

6. Pentru multi dintre noi este de neimaginat ceea ce povestesti. Sa ma plimb cat v-ati plimbat voi anul acesta si sa imi ramana 80 % din venituri neatinse? Uauuuuu!
    Poate ca si asta ma atrage mult la voi, faptul ca faceti din fiecare zi a vietii o sarbatoare, ca pot invata atat de multe… Mi s-a intamplat de cateva ori sa scap caii la pranz, sa mananc mai mult decat era necesar si sa nu ma mai pot misca in voie. Dar cand gasesc ceva apetisant, e greu sa ma abtin. :))

1. Cei 80% nu sunt chiar neatinsi, cheltuielile utilitare sunt foarte mari in Geneva ca si viata de zi cu zi, insa suntem doar noi doi fara copii care cred ca ar fi cea mai mare „categorie” de cheltuiala.

7. Interesanta traba cu bugetele astea 🙂
    Pentru mine transportul este partea cea mai scumpa, cel putin jumatate din buget, daca nu si mai mult 😦 . Imi place sa-mi fac vacantele in Europa ( vin din America ) si avionul e super scump . Pe locul doi cred ca vine mancarea. Pentru mine experienat la un restaurant bun ( nu neaparat scump) este parte importanta din vacanta. Mic dejun la hotel este aproape intotdeauna un ripoff, nu se merita
    Cazarea vine undeva pe locul trei, Partea culturala si activitatile locale sunt parte importanta din vacanta, dar tind sa nu fie foarte scumpe comparat cu restul.
    Cumparaturile sunt de obicei partea cea mai mica. Este destul de rar cand gasesc orice in Europa mai ieftin decat in America.

8. hihihi, daca nici voi 2 nu sunteti culti inseamna ca or fi turistele care merg pt cumparaturi de moda la Milano!
    Super interesant articolul, din mai multe perspective :
    – in primul rand impresionant numarul de zile de calatorie din care stiu ca ati profitat la maximum de fiecare zi
    – apoi interesant ca la voi sunt destul de ieftine telecabinele, excursiile, parcurile de distractii etc La noi sunt destul de scumpe, prin raport cu celelalte cheltuieli.
    – apoi mesele … eu mananc cam toate mesele din mers cand sunt in vacanta, e singura reducere pe care o reduc la … anemie. 🙂 Mananc prostii gen biscuiti si iaurturi cam atat, dar am rezistat pana acum.
    – apoi o alta comparatie pt mine e ca eu una nu dau niciodata bani pe cumparaturi in vacanta, altele decat mici suveniruri care sa-mi aminteasca de culoarea locala – gen vederi, mini-tablouri etc
    Oricum, abia astept retrospectiva ta pentru 2012, m-ai facut deja curioasa.
    Vacante placute pt astea 2 ce va mai asteapta pe 2012! 🙂

1. Multumesc frumos, mai sunt doar doua iesiri de week-end, dar care promit sa fie interesante, cu luminite si targuri de craciun colorate. Abia astept!
      O parte dintre excursii au intrat in costurile transportului sau ale cazarii dar cele neplanificate au fost platite cu cash. La anul o sa incerc sa le contorizez si pe acestea, doar ca e ceva mai dificil. Romania este destul de ieftina ca tara asa ca inteleg de ce partea de cumparaturi este asa de putin importanta. La noi este mai ieftin sa mergi in Franta pana si pentru cumparaturile zilnice, doar ca n-avem timp. Insa multa lume din orasul asta face asta. Iar Franta e la 20-30 de minute distanta indiferent in ce directie o iei :))

9. Minunata retrospectiva, ar trebui sa incerc si eu sa tin un fel de jurnal al cheltuierilor. E drept ca oriunde mergem mancarea va nimici cea mai mare parte din buget, apoi as pune cumparaturile si nu voi lua in calcul deloc transportul ca ala vine de la sine:) DIn pacate uneori nu sunt destule muzee pe care sa cheltuim cat am da pe mancare si daca sunt cu siguranta e ieftina intrarea:)

1. Este neasteptat de informativ un jurnal al cheltuielilor si se pot trage o gramada de concluzii interesante. Pentru noi cele mai scumpe excursii de anul asta au fost cele din Norvegia, dar pentru ca in SUA drumul si cazarea au fost decontate. Chiar si asa cred ca Norvegia ar fi fost mai scumpa, dar anul acesta am stat mai multe zile decat in orice alta tara si vizitand foarte multe locuri.

10. surprinzatoare gestionarea cheltuielilor, eu platind din buzunar si nefacand atatea excursii, nu cred ca experienta mea ar scoate la iveala ceva relevant. ca obiceiuri de calatorie, daca este mic dejun inclus mananc sa-mi iau grija si pana spre dupa masa nu mai am treaba cu stomacul, cand comit a doua masa serioasa a zilei. nu mananc mult, dar nu pot sa sar peste mese. testez bunatati locale, insa nu fac cumparaturi, doar suveniruri.

1. Eu aveam impresia ca cheltuim mult mai mult in calatorii si a fost o surpriza oarecum placuta sa realizez ca suntem destul de responsabili si organizati. Am inceput sa fac genul asta de socoteli pentru ca m-ajuta destul de mult in planificarea urmatoarelor vacante, calatorii si realizez ca unele vise nu-s chiar asa de greu de indeplinit.

11. foarte faine articolul si statistica, eu una nu m-am gandit sa-mi verific imparteala si nu pentru ca am calatori atat de mult, ci atat de rar incat uitam detaliile.
    Vacante placute, eu una va admir pentru alegerile si posibilitatea atator calatorii & experiente frumoase!

1. Multumesc frumos! Anul asta chiar sunt foarte incantata de calatoriile facute. Sunt curioasa ce ne rezerva anul viitor pentru ca nu ne-am facut prea multe planuri.

Ce părere ai?

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )